The American Dream.

Jeg skjønner ikke hvordan Norge klarer å ha så dårlig helsetilbud som det faktisk har. Hvorfor blir vi ikke behandlet slik vi fortjener? Hvorfor måtte jeg vente over ett år før jeg fikk operert kneet mitt som både trengte meniskoperasjon og korsbåndsoperasjon. Hvorfor skjer slike ting med så mange? Hvorfor er Norge reine helvete å bo i?

Jeg er selfølgelig ironisk. Jeg har fått litt av en tankevekker i form av filmatisering av USAs helsetilbud. Jeg snakker om "Sicko", en dokumentarfilm jeg endelig har klart å somle meg til å se, av selveste Michael Moore. Jeg har absolutt ingen forståelse for hvordan noen mennesker klarer å være så onde som de er. Jeg fatter det ikke. Om du ikke skjønner hva jeg prater om; se filmen. Utrolig bra, og den vekker i alle fall følelser i meg. Norge er ikke et helvete å bo i. Jeg har aldri trodd det heller, men jeg føler at vi bruker for mye av tiden vår på å klage. Vi klager på alt, og egentlig har vi ingen grunn overhodet til å gjøre det. Norge er Utopia i forhold til USA.

Jeg bestemte meg nettopp for at jeg aldri skal klage på at jeg må vente i en time på legekontoret. Jeg skal aldri igjen klage på "dårlige" leger, "lang" ventetid på operasjon eller noe som helst når det kommer til helsetilbudet i Norge. Jeg skal absolutt ikke klage, selv om det norske helsetilbudet også til tider feiler. Det er noe vi må regne med av og til. Det er menneskelig å feile, men det er absolutt ikke menneskelig å feile som det gjøres i USA. Det som foregår i USA er ikke feiling i det hele tatt. Det er rein ondskap som fører til at utallige mennesker dør. Det burde ikke være slik. Jeg blir forbanna. Jeg blir også veldig glad for at jeg bor i Norge, for jeg vil så absolutt ikke leve i et land hvor jeg hadde måtte velge mellom å sy på tuppen av ringfingeren til tolv tusen dollar eller langfingertuppen til seksti tusen dollar. Det er galskap, og jeg har dårlig samvittighet for at jeg har klaget på det norske helsesystemet.

Så, om du ikke har sett "Sicko" av Michael Moore, befaler jeg deg til å se den. Om du allerede har sett filmen; da håper jeg du er villig til å gi meg dine meninger om "Sicko", og selvfølgelig om USAs helsetjeneste.


Kommentarer:
Postet av: Roger

Hei, Ja jeg forstår hva du mener. Helsetilbudet i USA er helt uforståelig for oss norske. Men det norske helsetilbudet er heller ikke så bra som det burde være. Det er en skam at så mange avdelinger legges ned i et så rikt land. Jeg er nå pensjonist og bor nå i Spania. Jeg er overrasket over det gode helsetilbudet her. Alle legebesøk og medisiner er gratis. Kort ventetid, og heller ingen egenandeler ved innleggelse på sykehus. Hva kan det komme av at Norge ikke kan tilby det samme ? I Norge er det mange som ruineres av de store utgiftene og egenandelene. For ikke å snakke om lange ventelister til sykehusene. Folk går sykemeldte i månedsvis.

Postet av: Lillian

Jeg har ikke sett filmne, men har skjønt at helsetilbudet der nede er helt sykt :/ Vi har det jammen godt!

08.jun.2008 @ 10:55
URL: http://lillianba.blogg.no
Postet av: Drea

Roger: jeg er forsåvidt enig, men etter å ha sett filmen har jeg fått øynene oppe for hvor ille det faktisk kan være. Som jeg selv skriver; den norske helsetjenesten feiler. Det skjer mye rart som ikke burde skje, men likevel kan det ikke sammenlignes med hvordan utallige mennesker har det i Amerika. Jeg syns det er trist at linjen mellom liv og død skal avhenge om man er så uheldig å bli født i Amerika eller så heldig å bli født i enten Frankrike, England, Norge eller Canada. Eller Spania, som du nevner.

08.jun.2008 @ 10:55
URL: http://drea.blogg.no
Postet av: ÅSNE

jeg skal se filmen, jeg lover. USA er et rart land. Jeg skjønner jo på en måte hvorfor mange har det så dårlig der borte. Landet prioriterer helt feil ting.

08.jun.2008 @ 11:20
URL: http://ffktingen.blogg.no
Postet av: Karoline

Haha, jeg trodde du mente det når jeg leste første avsnittet, så jeg begynte å tenke på alle motargumentene jeg skulle bruke:P Jeg har desverre ikke fått sett Sicko enda, men jeg har hørt og lest en god del om den.. Og jeg er ganske sjokkert over forskjellen på Amerika og Norge, når det kommer til helsevesenet. Kanskje de burde tenke over hva som er viktig å prioritere? Men jeg vet ikke så veldig mye om Amerika, og politikken der, så jeg kan ikke uttale meg så altfor mye om det;)

08.jun.2008 @ 11:33
URL: http://heartprints.blogg.no/
Postet av: Linn Cecilie

Synes sicko er en b a dokumentar. Og mr Moore burde bli president. Amerika praktiserer et helsebilbud som etter min mening er på grensen til både æreskrenkelse, menneskemisshandling og tortur.
I Norge er ting greie, men langt unna greit nok.
Derfor skal jeg flytte til Frankrike.
Jej til gratis rekonstruksjon av maget etter en hard fødsel (Feil mat og nada trening)

08.jun.2008 @ 12:35
URL: http://linncecilie.blogg.no
Postet av: marianne

Jeg var redd du ikke var ironisk i begynnelsen av innlegget der :p Jeg har heller ikke fått somlet meg til å sett den enda. Men snart, snaaart.
:)

08.jun.2008 @ 12:45
URL: http://mespela.blogspot.com
Postet av: Indi

Hmm, må være av den heldige sorten jeg da, Venter skjelden mer en 3 måneder på opperasjoner uansett hvor på kroppen. Men det finnes fritt sykehusvalg og private klinikker, der går det utrolig mye raskere.

Men selv om du menre det ironisk, så finnes det alikevel i helsenorge.

08.jun.2008 @ 13:15
URL: http://indianerne.blogg.no
Postet av: Nilei Kattarina

Jeg har ikke sett filmen, men jeg får vel se den snart :-)

08.jun.2008 @ 13:16
URL: http://nileikattarina.blogg.no
Postet av: Caroline Constanze

Michael Moore er en genial mann. Jeg har enda ikke fått sett Sicko, men jeg kan tenke meg at den er en tankevekker. Du burde se Fahrenheit 9/11 av samme mann også, den er utrulig tankevekkende as well. Handler om USA i perioden etter 11. september og mye av det som kommer fram er fryktelig tankevekkende og får meg til å mislike Amerikansk styresett. Se den! Så skal jeg kose meg med Sicko. :)

08.jun.2008 @ 13:20
URL: http://enslaved.blogg.no
Postet av: Drea

Marianne: ja, du må se den. :) Anbefales!

Indi: Norge er et bra land når det kommer til helse. :)

Nilei Kattarina: det bør du. Den er superbra.

Caroline: jeg har selvfølgelig sett den. :) Jeg må si jeg deler synspunktene hans til det fulle. Vekk med Bush.

08.jun.2008 @ 13:22
URL: http://drea.blogg.no
Postet av: sleepwalking

Bra innlegg! Jeg har selv ikke sett filmen, men jeg bør vel det da. :)

Norges helsevesen er helt OK. Vi kunne hatt det MYE bedre, ettersom vi er ett så rikt land, med så mange velutdannede mennesker.

08.jun.2008 @ 13:29
URL: http://sleepwalking.blogg.no
Postet av: Tom

Sicko er den beste dokumentaren så langt...
men jeg synes vi ligger etter med tannlege behandling... der er USA bedre iallefall.

08.jun.2008 @ 13:33
URL: http://plaintom.blogg.no
Postet av: Rebecca

Dere bør se ekstrastuffet som følger med filmen. Da får dere se det han filmet i Norge. Han tok ikke det med i dvd-en for ingen amerikanere ville tro på det.

08.jun.2008 @ 13:59
URL: http://www.rebecca28.blogg.no
Postet av: Kathrine Hanssen

Jeg er helt enig i at helsetilbudet i amerika sucks! du spurte hvor kaizers koserten var, og siden jeg ikke var helt sikker på hvor jeg skulle svare så gjør jeg det her. Konserten er på Døgnvil-festivalen i tromsø 29-31 august. Det var lite andre band der som jeg intreserer meg for, men Kaizers er definitivt verdt kronene! :D DIGGER kaizers! :)

08.jun.2008 @ 14:01
URL: http://www.kathrinekh.blogg.no
Postet av: Anette-Marie Antonsen

bare vær sunn! :D

08.jun.2008 @ 14:47
URL: http://www.anettemarie.blogg.no
Postet av: Anne

Har sett filmen, blogget om den tidligere! Blir så utrolig lei av at nordmenn skal klage over ALT hele tiden. Er det ikke det ene, så er det helt sikkert det andre! Helsesystem, bensinpriser, whatever. Alle burde se filmer som denne, kanskje det åpner flere øyne? Uansett, jeg ble hvertfall utrolig provosert av filmen, hvor utrolig umenneskelige folk kan være!

08.jun.2008 @ 15:36
URL: http://www.annesverden.blogg.no
Postet av: Lisen

Jeg har sett den. Det er helt sykt hvor fælt det er der nede egentlig, for uansett om man har råd til helseforsikring eller ikke, så blir man "tatt" alikevel. Har man helseforsikring, og får dekket en operasjon etc, så gjør de jo ALT for å finne ut om du har hatt et eneste symptom som kan ha ført til at du trengte den operasjonen, og da må du betale alt selv alikevel.
Det er helt villt.

08.jun.2008 @ 15:38
URL: http://lis1.blogg.no
Postet av: Yngvild

Jeg har også sett den, og ble litt sur da den var ferdig over det crappy helsetilbudet der borte. Vi er heldige!

08.jun.2008 @ 15:38
URL: http://rinamf.net/yngvild
Postet av: Johanne

Michael Moore er genial. :]
Har ikke sett Sicko, men har sett en annen dokumentar av han, Bowling for Columbine. Bra den også. :)

08.jun.2008 @ 16:04
URL: http://icanonlybeasrealasican.blogg.no/
Postet av: Vero

Jeg har ikke sett den enda, men jeg har den på pcen. Får vel rote meg til å se den da!

08.jun.2008 @ 16:39
URL: http://v-larsen.blogspot.com
Postet av: Maren.

Du er øverst på listen over mest aktive bloggere.
Yeay : D

08.jun.2008 @ 17:35
URL: http://chemicalxromance.blogg.no
Postet av: Emelie

Problemet med helsetilbudet i USA er vel rett og slett at man er avhengig av en privat forsikring, i tilfelle noe skulle skje. Og slike forsikringer er dyre. Har selv bodd i USA en periode, og hadde aldri noe problem med lege, resepter, ventetid e.l. Må faktisk vente lengre i Norge enn i USA. Så var det bare å legge frem forsikringskortet, så kunne man gå. Men har man ingen forsikring og noe
skulle skje, om så bare en liten ting, er man ille ute. Opplevde bl.a. at en gutt jeg gikk på skole med hadde blitt skadet der hvor han jobbet, ikke blitt tatt hånd om for så å møte opp hos skolens helsesøster med en stor infeksjon i benet.
Har sett Sicko, og synes den er bra, men det er likevel viktig å huske på at Michael Moore kun viser èn side av saken: den han mener er riktig, og gjerne den som vekker mest oppsikt.

08.jun.2008 @ 17:36
URL: http://www.emli.blogg.no
Postet av: Storm

Synes Michael Moore har dabbet litt av, men han har et veldig viktig poeng i Sicko! og det er som vanlig penger. Det jeg synes var mest fascinerende var når de tok en liten båt over til Cuba og fikk medisin uten resept til 0,60 dollar, som kostet 80 dollar med resept i USA. Det er ganske sykt. Nå skal det også sies at slike priser kalkuleres som oftest etter markedets inflasjon og blablabla, men å betale 80 dollar med resept er bare helt skrudd.
Noen som så at han hadde vært i Norge og filmet? Han fant ut at han ikke kunne ha det med på filmen fordi "it was going to be too much for the average American". Jeg ler meg skakk =)

08.jun.2008 @ 17:39
URL: http://innfall.blogg.no
Postet av: Drea

Emelie: Jeg vet at han bare viser en side, men for meg så er det viktigst å vite at dette faktisk skjer med mange, mange mennesker. Det kan ikke rettferdiggjøres med at Moore bare viser en side av saken. For meg er det vanskelig å forsvare det som skjer, og jeg kan ikke forstå tankegangen. Jeg er i utgangspunktet ganske så enig med Moore politisk, så han påvirker nok ikke min politiske mening uansett. :)
Moore kommer med fakta her som er vanskelig å komme unna.

Storm: det er helt sykt. Jeg blir kvalm av tanken på
at mennesker blir manipulert og lurt på den måten.

08.jun.2008 @ 17:51
URL: http://drea.blogg.no
Postet av: Jannekake

Ey, den filmen har jeg faktisk på bordet nå. Tenkte å se den i går, men ble aldri tid til det. ^^

Jeg liker Moore, men det er viktig å vite at vi kun får se hans side av saken. Tror likevel det er en god og viktig film. : )

08.jun.2008 @ 18:13
URL: http://jannekake.blogspot.com
Postet av: Emelie

Jeg sier heller ikke at det rettferdiggjør det, for det er et fakta at dette faktisk skjer med mange mennesker i USA. Men jeg mener også at det er lett å bli veldig påvirket av det vi ser når vi sitter her i Norge, og ikke har opplevd det han snakker om selv. Det jeg mener er at man gjerne må ta det med seg videre, men at det er viktig å huske på at det er flere sider av sannheten. Og dette er èn side.

08.jun.2008 @ 18:35
URL: http://www.emli.blogg.no
Postet av: Drea

Janne: ja, jeg forstår at det er flere sider, men jeg klarer ikke å forstå de andre sidene. Jeg klarer ikke å tro at det er mer sannhet i de andre sidene enn det er i denne.

Emelie: jeg skjønner hva du mener. Likevel har jeg vanskeligheter med å tro at andre sider av denne saken har mer sannhet i seg. Jeg tror rett og slett at USA har et crappy helsesystem som dreper veldig mange mennesker, og jeg tror det sitter en gjeng med griske mennesker på toppen og tjener på det.
Det er flere sider, men fra den siden jeg ser det trenger helsesystemet i USA en stor forbedring. Andre land klarer det, hvorfor ikke USA?

Forresten. Jeg er bare nysgjerrig. Har du eksempler på hvordan andre sider vil ha fram saken? :) Jeg klarer rett og slett ikke å skjønne de andre sidene,
og på grunn av det føler jeg meg litt...vel, uvitende.

08.jun.2008 @ 18:46
URL: http://drea.blogg.no
Postet av: Jeanette

Jeg har også sett Sicko. Den gjorde meg litt provosert, men den gjorde meg også veldig glad for at jeg bor i Norge. Jeg hadde faktisk presentasjon om Michael Moore og Sicko på skolen på fredag :)

08.jun.2008 @ 19:17
URL: http://jeeeanette.blogg.no
Postet av: Emelie

Når det kommer til akkurat denne saken, så har nok Moore rett i mye av det han sier. Det koster å være frisk i USA, og har man ikke pengene finnes det ikke noe system som plukker deg opp. Men det jeg reagerer på, er hans måte å fremstille ting på. Han viser frem det verste av det verste, og ingen av de situasjonene hvor det også har gått bra med "normale" mennesker. Jeg hadde, for eksempel, null problem med helse - USA da jeg kom til USA som utvekslingsstudent. Det hadde heller ikke min familie, som var en helt normal amerikansk familie, med normale inntekter. Eller tusenvis av andre familier som dem.
Jeg reagerer på noe av det samme når det kommer til noen av de andre filmene hans, som Fahrenheit 9/11. Etter å ha sett denne, og andre lignende dokumentarer, er alle overbevist om at hele greia egentlig var noe amerikanerne selv stelte i stand, for eksempel for å tjene enda mer penger på olje, våpen o.l.
Jeg synes ikke at slike dokumentarer viser hele sannheten, og det er ofte vanskelig å vite hva som er sant. Men det er kanskje det som er "baksiden" av dokumentarer, selv om de vil få frem sannheten så vil den alltid være preget av personen bak filmen ?
Men når det er sagt, så er jeg også ening i mye av det Moore sier, og synes deler av den amerikanske politikken er helt på trynet. Så vil det også finnes forskjellige meninger og syn på dette, som all annen politikk. Dette er hva jeg mener, og så får alle andre gjøre opp sin egen mening :)

08.jun.2008 @ 19:36
URL: http://www.emli.blogg.no
Postet av: Mona

Har sett filmen ja! Satt etterpå og var greit sjokka! Fatter ikke at det er mulig. Vi kan klage vi, men egentli har vi det ganske fint!

08.jun.2008 @ 19:51
URL: http://monar86.abcblogg.no
Postet av: Heidi Larsen

så denne filmen jeg å, jeg viste at de hadde det dårlig der borte,men ikke SÅ dårlig. jeg er så takknemmelig at jeg er født i Norge!

alt de tenker på der borte er å tjene penger på at andre er syk. de kunne lett hatt det slik vi har det, men de har funnet ut at de ikke tjener nok penger på det! ONDSKAP rett og slett

08.jun.2008 @ 19:53
URL: http://heidilarsen.blogg.no
Postet av: Drea

Emelie: skjønner hva du mener, og jeg er enig. Det går selvfølgelig bra med mange der nede, mange slipper brevet med "denied" skrevet over seg, og det er vel og bra. Problemet er at det finnes så mange mennesker i USA, så de det går bra med blir faktisk et fåtall.

Når det kommer til andre dokumentarer, som f.eks. Fahrenheit som også er en dokumentar jeg liker, er jeg mer skeptisk. At alt det som skjedde under ellevte september er satt i gang av USA har jeg liten tro på. Likevel kommer han også der med mange gode poenger, men jeg vil understreke at jeg ikke spiser alt rått. :)

Mona: vi har det egentlig helt fantastisk. :)

Heidi Larsen: jeg visste heller ikke at det var så dårlig, så jeg ble rimelig sjokka over at så mange mennesker sleit så mye. Fryktelig.

08.jun.2008 @ 20:00
URL: http://drea.blogg.no
Postet av: Endre

http://evighet.blogg.no er bloggen til Merete. :)

Har du sett klippet om Norge fra Sicko?
http://youtube.com/watch?v=k4L6-0WRfSA

08.jun.2008 @ 20:18
URL: http://Endre1990.blogg.no
Postet av: Luna

Sicko fikk opp øynene mine, ja. Vi i Norge klager dessuten for den minste ting. (Ikke alle, selvfølgelig. Men det skjønte du vel..)

08.jun.2008 @ 20:21
URL: http://jemappelleluna.blogspot.com
Postet av: Anne

Drea, er USA og Amerika det samme?
"Amerikas helsetjeneste"...
Høhø

08.jun.2008 @ 20:31
URL: http://www.annesverden.blogg.no
Postet av: Drea

Endre: ja, jeg har sett det. Ekstramateriell på dvdn. :)

Luna: Vi nordmenn er vel generelt flink til å klage vi også, som de fleste andre folkeslag. :)

Anne: høhø. Gammel vane. Når jeg omtaler USA sier jeg ofte Amerika. Aner ikke hvorfor. Har rettet opp nå, for jeg mener selvfølgelig USA. (:
Bra du er oppmerksom.

08.jun.2008 @ 20:36
URL: http://drea.blogg.no
Postet av: eloquentia

Langt ifra.
Du er akkurat tålmodig nok
venter deg selv helt
på langs og på tvers
er jeg mer tålmodig enn meg selv kanskje?

Jeg skal sørge for at mamma og pappa får lese din hymne (de er leger):)

08.jun.2008 @ 20:48
URL: http://eloquentia.blogg.no
Postet av: stinkerbelle

jeg ble alvorlig bekymret da jeg begynte å lese innlegget! haha! jeg har bodd 4 år i usa og kan skrive under på at helsetjenesten i usa suger max! ;D

08.jun.2008 @ 21:20
URL: http://tinkerbelle.blogg.no
Postet av: Lena

Filmen er VIRKELIG en tankevekker. Jeg må si jeg var mektig imponert etter jeg hadde sett den. Veldig interessant. USA har altså ting de "skjuler" for oss andre som ikke bor der selv!

08.jun.2008 @ 21:40
URL: http://intolena.blogg.no
Postet av: Drea

lena: og enda verre; USA skjuler resten av verden for sitt eget folk ved å fremmedgjøre alt. De spiller altså på skrekken og fordommer hos folk, bare for å få det slik de selv vil. Skummelt er hva det er.

08.jun.2008 @ 21:57
URL: http://drea.blogg.no
Postet av: Malena vomits candy

word til alt du skrev. Har ikke sett filmen selv, men vet en del om hvor dårlig helsetilbud andre land faktisk har, også USA. De prioriterer helt feil, jævla drittland :P

08.jun.2008 @ 22:53
URL: http://malena.blogg.no
Postet av: Mrs Smith

Helt enig i at vi er utrloig heldige her i Norge i forhold tilandre land. Men jeg skulle allikevel ønske norske leger ikke var så inmari kjappe til å skrive ut resept på piller for alt mulig. Mannen min ble satt på antideppresiver fordi han følte seg deppa (men grunnen var at han var i et destruktivt forhold). Pillene viste seg å være mer avhengighetsdannnde enn heroin og er nå tatt av markedet pga at så mange som tok pillene også endte opp mer å ta selvmord. Ødla nesten livet hans - nå unngår vi legen som pesten!

...slik er jo alle leger jeg har vært borti i den vestlige verden.

08.jun.2008 @ 23:28
URL: http://festplanlegging.blogspot.com
Postet av: Rindal

Du har så rett så rett.
Jeg er lei av folk som overklager på helsevesenet i Norge.

08.jun.2008 @ 23:32
URL: http://lunascura.blogg.no
Postet av: TFT

Bor for tiden i UK og jeg savner Norges intutisjoner! Ting fungerer i Norge. Du trenger ikke väre redd for at banken skal tabbe seg ut å ta penger av deg HVER eneste måned. Du kan betale med giro i banken. ALT fungerer så mye bedre i Norge! *savn, savn*

08.jun.2008 @ 23:50
URL: http://www.tft.blogg.no
Postet av: superMe

Jeg så den på kino, synes den var kjempebra og ble veldig sjokkert over hvor ille det faktisk er. Er glad for at jeg ikke hadde peiling på hvor dyrt det kan være å bli syk i USA da jeg var der for 4 år siden, for da hadde jeg bare gått rundt og vært redd for å få akutte skader;P Som en eller annen fyr sa i filmen; om man blir syk i USA er det bare å komme seg ut av landet så fort som mulig, så man kan bli behandlet et annet sted, og slippe unna dyyyyre dommer! Har faktisk mistet veldig mye av lysten til å dra tilbake dit bare på grunn av helsetilbudet.

08.jun.2008 @ 23:57
URL: http://frkfoto.blogg.no
Postet av: AudM

Takk! Hva var galt med deg da?
Helsetilbudet i USA suger verre enn at jeg måtte betale 160 kroner for å få vite at smertene i foten hadde et navn.

09.jun.2008 @ 00:00
URL: http://www.audmarlen.blogg.no
Postet av: Dean

Eg er født i Houston. For å seie det sånn - Det vart dyrt for foreldrene mine. Fødslar kostar flesk. Eg står i gjeld. Hehe.

09.jun.2008 @ 00:57
URL: http://www.dean.blogg.no
Postet av: Stine

Etter jeg leste dette, måtte jeg bare se filmen. Jeg set den faktisk atm, jeg har bare sett 20 min, men jeg er sjokkert allerede!

09.jun.2008 @ 01:31
URL: http://www.depend0o.wordpress.com
Postet av: liz renate

tenkte å se sicko i løpet av denne uken, har eksamen så må få gjort ferdig den først.. tehe! men, det virker helt sykt.. og jeg er glad jeg bor i norge :)

09.jun.2008 @ 05:44
URL: http://www.lizxrenate.blogg.no
Postet av: Trine.

Jeg elsker ekstraklippet fra Norge. Sjeldent har en film gitt meg mer perspektiv enn denne filmen. Vi er faktisk utrolig heldige, og jeg blir så sint på resten av verden som ikke forstår at de må behandle hverandre bedre.

09.jun.2008 @ 09:12
URL: http://www.apati.net/
Postet av: Maia

du kan få alle fregnene mine!
og ang. helsetilbud i USA: det er helt håpløst. får høre skrekkhistorier i hytt og pine, det er helt forferdelig! at et så uavhengig og modernisert land kan være så dårlig innenfor helse, det viktigste innenfor et land, det er sicko.

09.jun.2008 @ 11:48
URL: http://dumskap.blogspot.com
Postet av: Blingvild

Michael Moore er nok ikkje den mest truverdige dokumentarskaparen i verda, men han set ting på spissen. Nok som ser ut til å vere det einaste som får amerikanarane til å forstå. Det som er morosamt, er at han tørte ikkje å ta med Noreg i sjølve filmen fordi han var redd for at folk skulle tru han tulla.

"When i die, I would like to go to Norway"

09.jun.2008 @ 12:23
URL: http://www.blingvild.blogg.no
Postet av: Marianne har stor panne

Jeg blir kvalm. Men på en annen side, hvordan ville vi hatt det med ca 294 millioner innbyggere?

09.jun.2008 @ 12:30
URL: http://mariannehe.blogspot.com
Postet av: Birgitte

Drea: Ja. Jeg tegner for hånd i ett nytt layer, er ikke så vanskelig når man får dreisen på å holde hånda ordentlig stødig - nesten som å tegne på ark. Gjør mye ut av at jeg tegner bulkene og krøllene på klærne ofte, da ser det veldig stilig ut, sånn som på tørkle til Joachim som sitter med ølen der oppe på de 3 første bildene. Så stjeler jeg en av fargene fra f.eks huden på utgangspunktbildet, og bruker den fargen som hudfarge. Same gjør jeg med klærne, bare fyller med malingspann. Noen ganger fjerner jeg bakgrunnsbildet, men pleier ikke gjøre det, siden det ofte blir noen hvite streker osv innimellom, som kan bli stygt. jeg syns det er best å bare ha bakgrunnen bak den nye layeren.

09.jun.2008 @ 14:33
URL: http://twoface.blogg.no
Postet av: Andrea

Jeg tror Michael Moore er flink til å sette ting på spissen, og det er ikke en hemmelighet at helsetilbudet i USA er elendig(så lenge du ikke er rik). Har du sett Bowling for Columbine? Den er bra den også.
Allthough har Moore blitt litt, hvaskaljegsi, litt for kommersiell synes jeg. Men kanskje jeg blir overrasket når jeg ser Sicko!

Postet av: Marie Victoria

Ble nesten redd når jeg så det første avsnittet, "Hvorfor er Norge reine helvete å bo i?".
Heheh, utrolig bra skrevet da! : )

09.jun.2008 @ 18:12
URL: http://www.mvictoria.blogg.no
Postet av: hbullshit

Jeg elsker Norge. Utrolig heldig som bor her :)

09.jun.2008 @ 18:13
URL: http://www.hbullshit.blogg.no
Postet av: Marthine

Til alle dere som mener at Moore er en genial fyr så må jeg bare si at dere må ta det som sies, dokumenteres og gjøres i filmene hans med en stor klype salt. Han er genial på den måten at han tar opp ting ingen andre gjør, og får frem følelser hos folk. Men ta en titt på motdukumentaren som et ektepar har laget av nettopp hans metoder å lage film på, så er han ikke en Gud, og har bør i alle fall ikke bli president som ei hodeløs berte skrev lengre opp.
Men for all del, alle ting som skaper følelser og menninger er fint, så jeg håper også mannen kommer ut med ennå en doku. Men mest av alt håper jeg det kommer noen som lager doku på en litt mindre spekulativ måte.

10.jun.2008 @ 11:46
Postet av: Ellen Marite

I USA slippes de med penger (les: forsikring) inn først, og de uten må i mange tilfeller nøye seg med å be til Gud. I Norge har vi sykehuskøer, ja, men i det minste er behandlingen gratis. Baksiden av medaljen er jo at folk dør i nevnte køer...

Og forresten, han der Moore, jeg så klippet fra Norge og han holder seg ikke akkurat til fakta. Han tok det aller mest positive (fra Noreg), utelot evt. konsekvenser (som er mange) og fikk alt i alt Norge til å fremstå som et jævla drømmeland. Men jeg vet ikke... Kanskje vi har det så bra som alle sier? Jeg er sannsynligvis litt av en kyniker.

11.jun.2008 @ 00:39
URL: http://www.bjellen.blogspot.com
Postet av: Heidi

Min mening ligger her..
http://heidigs.blogg.no/1210528005_sick_sicker_sicko.html

14.jun.2008 @ 01:15
URL: http://heidigs.blogg.no

Skriv en ny kommentar:

Navn
Husk meg?

E-post:

URL:

Kommentar:


hits