hits

Why get married?

Jeg har aldri vrt en av de jentene som har sett for seg og planlagt bryllupet sitt allerede som tteringer. Jeg har aldri hatt en stor drm om et svrt bryllup med hvit kjole, rosa blomster og hest og vogn og alt annet som blir sett p som veldig romantisk. Jeg har ingen planer om gifte meg n heller, og da mener jeg i det lange lp. Jeg kan selvflgelig ikke si med sikkerhet at jeg aldri kommer til gifte meg, men jeg kan si at jeg i nvrende yeblikk ikke ser for meg at jeg noen gang kommer til bli gift. Hvorfor skulle jeg? Jeg har det perfekt som jeg har det n, jeg.

Selv mener jeg at det er ganske latterlig forlove seg nr man er seksten-sytten r ogs, og syns egentlig det er latterlig forlove seg om man ikke har bryllup i tankene overhodet. Jeg fler mange ser p forlovelse som en pen ring og ekstra status i vennegjengen, og ikke mer enn det. I slike tilfeller blir det for dumt. (Det er selvflgelig ikke slik hos alle unge som forlover seg, og jeg mener absolutt ikke trkke noen p trne.) Snart forstr jeg heller ikke vitsen med gifte seg. Fr var det mer betydning i det, og dessuten var det litt greit gifte seg med tanke p rettigheter og snt. N fr man rettighetene uansett. Som for eksempel den nye regelen som blir tatt i bruk fra neste r. Da arver samboere med felles barn hverandre automatisk. De slipper alts vre gift for arve hverandre, og det er jo i grunn veldig greit. Enda en grunn til la vre gifte seg. Den der skilsmissestatistikken taler heller ikke for bryllup. I gr slo tanken meg at min generasjon antagelig er den siste generasjonen hvor det er "vanlig" at besteforeldre har vrt gift i mer enn femti r. Min generasjon er antagelig den siste generasjonen som vokser opp med besteforeldre som har levd sammen s lenge de kan huske, og det er egentlig litt trist. Det kommer selvflgelig til finnes unntak her ogs, men at fler og fler par skilles er et faktum. Og statistikken er dessverre kende.

Hva syns du om at unge forlover seg, og bryllup generelt?

76 kommentarer

Guro

21.12.2008 kl.12:30

Jeg skal nok gifte meg en gang. Jeg er veldig for tradisjoner og snne ting, og selv om det kanskje ikke er "noen vits" er det en ting jeg hper jeg fr gjre i livet.Unge som forlover seg er bare latterlig. Hva er vitsen? Ei som gikk iklassa mi p ungdomsskolen forlovet seg i 10. klasse. Det er...ja...latterlig.

Clementine

21.12.2008 kl.12:31

Det at unge forlover seg er sjeldent kult, for det blir ca aldri noe gifteml, og da synes jeg det bare blir fjortisteit og ukult. Userist, nr det egentlig er serist.Gifteml generelt er OK. Kjipt at s mange skiller seg, men jeg kommer helt sikkert til gifte meg om jeg finner den rette jeg ogs.

Christina

21.12.2008 kl.12:33

Jeg vil gjerne gifte meg, men en eventuell forlovelse kommer ikke til skje fr om lenge til. Nr jeg gifter meg, er det fordi jeg vil leve med den personen resten av livet. Jeg vil vre som besteforeldrene vre, som har holdt sammen i 50 r. Jeg skal hvertfall ikke fjortis-forlove meg hver gang jeg har et nytt forhold.

anne marte

21.12.2008 kl.12:39

jeg synes ikke alltid det er mega smart gifte seg som seksten ring, eller femten for den saks skyld. jeg er femten, kjenner noen som er forvlova. funker fett for dem. men ikke meg.jag har kjmpe lyst til gifte meg, men det er jo leeeeeeeeeeenge til.btw, vil ha stor hvit kjole grnne blomster, ikke rosa xD

mari

21.12.2008 kl.12:40

Jeg skal gifte meg. Forlovet meg i fjor p julaften. Da var jeg 20. Mange ser kanskje p det som ungt, men jeg vet at jeg og kjresten min skal vre sammen for alltid. Vi bor sammen, og vet derfor hvordan det fungerer, og vi har sklart et bryllup i tankene, dato er ikke satt, men det tar vi som det kommer. At man skal dmme alle unge som forlover seg syns jeg blir litt feil. Sklart, tiendeklasse er kanskje litt tidlig, men nr man selv fler at det er riktig forlove seg, og man faktisk har vrt sammen med vedkomne en stund, s synes jeg at det er helt okei at man forlover seg, s lenge man ikke gjr det kun for ringens skyld.

Drea

21.12.2008 kl.12:44

mari: det er ABSOLUTT ikke meningen dmme alle unge som forlover seg. Det ville vrt dumt av meg, jeg som er 19 og velger f barn i s ung alder! :bJeg dmmer ingen som forlover seg overhodet. Alle har selvflgelig forskjellig syn p det, og jeg bare forteller at jeg ser p forlovelse som ganske undvendig i mange tilfeller. Det er selvflgelig kjempehyggelig nr to unge mennesker forlover seg, gifter seg og lever sammen resten av livet. Likevel er jeg av typen som sier "man vet aldri hva som kan skje", og fler derfor man aldri kan si med sikkerhet at man kommer til leve resten av livene sine med en og samme person. Selv om man selvflgelig vil det i yeblikket, og virkelig TROR det. (Om man ikke hadde trodd det, hva hadde vrt vitsen med vre sammen da?)

Chalten

21.12.2008 kl.12:46

En ting er sikkert, det er uansett uaktuelt gifte seg fr det er like rettigheter for homofile og heterofile. Foreldrene mine er heller ikke gift, s jeg ser ikke helt behovet for gifte meg jeg heller.

Camilla

21.12.2008 kl.12:46

Helt enig med deg , Andrea :-D

mari

21.12.2008 kl.12:49

Det var godt hre. Kanskje innlegget mitt virket litt negativt? Var ikke det alts. Jeg elsker hre andres meninger angende forlovelse. Og det siste du skrev der er kanskje det mest essensielle med det hele. FOlk er kjrester, s sier de at de ikke trordet kommer til vare. HVORFOR vre sammen da? Jeg syns det er utrolig kult at du har valgt f barn s ungt, og jeg tror du kommertil bli en kjempebra mamma. Ikke at jeg kjenner deg, men leser bloggen i ny og ne da, vettu ;) nsker f barn ganske ung jeg ogs.

Drea

21.12.2008 kl.12:53

Mari: tok ikke innlegget ditt negativt i det hele tatt! :) Ville bare passe p at jeg ikke trkket noen p trne, for det har jeg ingen rett til gjre! :b

Jeg tror det er mange fordeler med f barn i ung alder, men den diskusjonen kan jeg vel la ligge akkurat i dag! Hihi! :)

mari

21.12.2008 kl.13:02

hehe :) Du er et veldig rettferdig menneske. Det liker jeg. Vi kan ta barnediskusjonen en annen dag. Selvom jeg tror jeg er ganske p din side. :) Ha en flott sndag.

9cko

21.12.2008 kl.13:09

Foreldrene mine er ikke gift, men de har vrt samboere og forlovet siden de var 20. De har ingen planer om bli gift heller. Og det gjelder meg ogs, jeg skjnner ikke at den ringen p fingeren skal ha noe si om man elsker hverandre, det er p en mte bare et ekstra hinder om det n skulle bli slutt en gang.

skypus

21.12.2008 kl.13:15

jeg gidder ikke bry meg om folk forlover/gifter seg nr de er unge, eller ikke. folk fr gjre absolutt som de vil, syns n jeg :) moren min har for eksempel aldri vrt gift, og det syns jeg er helt greit. personlig vil jeg gifte meg en eller annen gang i fremtiden, rett og slett fordi jeg syns bryllup er koselige, ogs vil jeg ha stor og fin kjole, ogs vil jeg samle hele familien min p samme sted, ogs vil jeg at n dag skal handle ekstra mye om meg og min kjre. jeg skal derimot ikke gifte meg i kirken, fordi jeg tror ikke p noe av det kirken str for. jeg vil ha strandbryllup!

MADELEINE

21.12.2008 kl.13:26

Det sies jo at ekteskap delegger et forhold. Jeg ville aldri giftet meg eller forlovet meg fr jeg flte at det var det eneste rett jeg kunne gjre og at partneren min var helt enig. Hvis man har det bra som kjrestepar, hvorfor gifte seg hvis man ikke fler en veldig trang til det? Mange har kanskje ftt litt angst for det etter ha sett sex and teh city filmen.S lenge man har det bra sammen gjr det jo ingenting om man ikke skriver under p at man er sammen. Nr den nye arveloven kommer blir det kanskje enda frre som kommer til gifte seg. Jeg drmmer selvsagt om et bryllup selv, men er det verdt alt for f det svart p hvit at man er sammen. Det tar mange mneders arbeid planlegge, sette av penger til det og alt. Man br virkelig vre sikre p at man vil gifte seg nr man gjr det. Jeg gleder meg til den dagen jeg virkelig blir sikker p det:) Mamma og stefaren min har vrt forlovet siden jeg var 6 r, men enda ikke giftet seg. De har ingen planer om noe stort bryllup, men heller bare gjre det p en kontrakt, uten masse dilldall og fester.Ha en fin helg, Drea :)

Everydaylove

21.12.2008 kl.13:39

Jeg har som deg DREA aldri sett for meg stort bryllup,marengskjole og rosa roser...Aldri hatt noe behov for gifte meg.I min familie er de fleste skilt minst en gang! S hvorfor gifte seg??Vel...N er jeg gift. Vrt frue i et halvr. Og ejg elsker det!Da jeg mtte mannen min var jeg fremdeles av den oppfatning av ikke ville gifte meg. Jeg var ikke ANTI,men ikke lysten..men ettersom flelsene utviklet seg og vi fikk Prinsen s forandret ogs tankene om gifteml seg. Jeg hadde lyst gifte meg for gi det ultimate uttrykk for at jeg lovet min mann evig troskap. Et bevis p at det er vi to som hrer sammen.Mange sier at s fort man fr barn sammen er man koblet til hverandre likevel. Jo det er sant,og det for livet ogs. MEN man er koblet over barnet,ikke kjrligheten.Nr kjrligheten er s sterk synes jeg det er fint gi et lfte i andre vitners nrvr. Mannen minfridde da jeg gikk gravid med prinsessa og vi giftet oss da hun var ett r. Et ikke s stort bryllup,ENKELT og RIMELIG, en normal kjole,LILLA roser hehe og tapas til middag. Ikke et stort fancy bryllup,mer en fest for kjrligheten;o)Unge som forlover seg er stt. Hehe...Jeg tror ikke jeg ville lagt s mye i det annet enn at de tror de nsker dele livet sammen. Ingenting er mer voldsomt enn tenrings-flelser...*tenker tilbake*

Hannemor

21.12.2008 kl.13:43

Duuu, slipper vi skrive snn samboerkontrakt og greier? :)

MADELEINE

21.12.2008 kl.13:45

En venninne av meg (kattepus.blogg.no) og jeg snakket faktisk litt om deg i gr, for spore litt av. Mest om hvor hyggelig det er nr du kommenterer tilbake, etter som veldig mange store blogger ikke akkurat gjr det. Mtte bare si det:) Det er ikke alltid man fr vite nr noen snakker positivt om en!

Drea

21.12.2008 kl.13:46

Everydaylove: hehe, der ser du. Man skal aldri si aldri! :) Jeg kan ikke se for meg at jeg kommer til gifte meg n, men som sagt; man vet aldri! :) Folk forandrer meninger hver dag. Godt hre at du trives som frue! ;) Gratulerer p etterskudd!Hannemor: tja, n vet jeg ikke helt hva en slik samboerkontrakt gr ut p i grunn, s jeg vet ikke. :b Det er vel greit med tanke p deling av ting og tang om det skulle bli slutt og snt regner jeg med. :)

Drea

21.12.2008 kl.13:53

Madeleine: naw, s koselig av dere! :D Godt hre ogs! :) Du har helt rett i det; det er ikke alltid man fr vite nr noen snakker positivt om en. Det er lettere f hre de negative tingene. :b

Utvei

21.12.2008 kl.13:53

Jeg synes bryllup er koselig jeg. Men det er en ting som er spesiel, og jeg synes ikke man skal forlove seg uten tenke p at da skal man faktisk gifte seg. Jeg kjenner noen som forlova seg etter ha vrt sammen 2 dager liksom.. Og hvis man har giftet seg, s burde man vre 100% sikker p at du kan vre sammen med den personen til du dr.

@Helen

21.12.2008 kl.13:55

Jeg synes det blir feil forlove seg hvis man ikke har gifteml i tankene som du sier.Jeg forlovet meg nr jeg var 18, og giftet meg nr jeg var 20. N er jeg 23 og vi er fortsatt gift, har ei jente p 12mnd og termin med nr 2 i februar :)Jeg kan ikke garantere at vi holder sammen for evig og alltid og alt det der, men for oss s var det riktig gifte oss for vr egen skyld. Vi ville erklre vr kjrlighet for hverandre, eller hva jeg skal si :)

Drea

21.12.2008 kl.13:57

utvei: det er det som er problemet. 100 % sikker kan man ALDRI vre. Man vet ikke hva som kan skje i fremtiden. ALT kan skje! :)@Helen: s godt hre! :) Skjnner hva du mener, og gratulerer s mye med bde barn, graviditet og gifteml! Jeg har ogs termin i februar forresten, men det blir nummer 1. :)

Skaprebell

21.12.2008 kl.14:00

Hvorfor gifte seg? For bevise kjrligheten kanskje? :p Jeg synes ikke det spiller s stor rolle om man er gammel eller ung nr man gifter seg. Det viktigste er at man er sikker p at det er det man vil. Foreldrene til bestevennen min giftet seg da de var sytten og n er de rundt 40, og fortsatt lykkelig gift. Mine foreldre var 30 nr de giftet seg, og de er ogs gift fortsatt. S det kommer helt an p- om det er smart eller dumt gifte seg som ung. (:

Utvei

21.12.2008 kl.14:02

Har ingen problemer med skjnne at det kan vre et problem ;)

Silje Helene

21.12.2008 kl.14:07

Jeg og kjresten min har vrt sammen i tre r, men har ingen planer om verken forlove oss eller gifte oss. Om man forlover seg nr man er 19 r, fler jeg at ting ikke blir tatt p alvor, for omtrent alle gjr jo det n til dags. Det er liksom ingen betydning i det forlove seg lenger. Det er veldig dumt.

kristin

21.12.2008 kl.14:08

jeg synes det er fint at unge gifter seg, men det blir dumt hvis man bare gifter seg for gifte seg p en mte. Jeg fler at man m vre sikre p at man vil leve sammen for alltid hvis man skal gifte seg, mens nr man "bare" er i et forhold, kan man finne ut om det er det man vil, og hvis man vet at man vil vre sammen for alltid, s er det jo fint forlove seg, bare for en ekstra bekreftelse eller noe. men jeg synes det egentlig er litt rart at man gifter seg. Det beviser jo ikke noe mer, egentlig. Men feire kjrligheten er jo fint da.

Anonym.

21.12.2008 kl.14:09

Jeg og kjresten har forlovet oss, men det er det bare familien som vet. Grunnen er at han skal flytte til hsten for g lrling, og blir mye borte. Jeg kommer til se han veldig sjelden. Derfor gjorde vi det for vise at selv om vi er langt ifra hverandre, s venter vi p den dagen vi kan flytte sammen og fortsette livet som ett. <3 Det var mer for vr egen skyld. Vi har ikke ringer heller, ettersom en forlovelse for oss er et lfte til hverandre og ikke kan mles i det materialistiske. Jeg fyller straks 18. Grunnen til at jeg holder meg anonym er akkurat fordi det er en hemmelighet. :)

Drea

21.12.2008 kl.14:13

Skaprebell: Hvorfor skal man bevise kjrligheten for alle anre hele tiden da?:b

Hvorfor har vi et s stort behov for hele tiden bevise noe for oss selv og andre?Utvei: hihi! ;)Siri Helene: helt enig. :)Kristin: jeg tror ikke man kan vre hundre prosent sikre p at man vil leve resten av livene sine sammen, jeg. Det er SVRE greier, alts! :b feire kjrligheten er fint det, men hvorfor gjre det s komplisert?Anonym: gratulerer s mye til dere! :) Syns det er stilig at det bare er familien deres som vet det, og at dere ikke har ringer. Da blir det noe for DERE, og ikke noe dere vil bevise for alle andre. :) Lykke til! :)

Ida Kristin

21.12.2008 kl.14:15

Jeg er enig med deg. Jeg har heller ikke et stort nske om gifte meg, og har aldri hatt det. Skulle det likevel skje at jeg vil det en gang i fremtiden, m jeg vre sikker p at det er "den rette". Jeg kan da tenke meg et lite, men stilfullt bryllup..;)

Anonym.

21.12.2008 kl.14:15

Tusen takk! :)

Skaprebell

21.12.2008 kl.14:22

Jeg tror tanken er bevise kjrligheten til hverandre, ikke andre (:

Marit

21.12.2008 kl.14:24

Jeg er enig med deg og synes forlovelse der begge parter er under 20 r (selv om alder egentlig ikke har betydning, men en 30-ring har mer livserfaring enn en p 17) og kun har vrt sammen i et halv r, er teit. Man br kjenne personen godt, vite bde gode og drlige sider og tle dem alle. En forlovelse mener jeg er et skritt videre i forholdet. Man har noe som viser at man hrer sammen og at dette er riktig. Jeg synes det er greit at personer forlover seg, uten tenke p bryllup.

Drea

21.12.2008 kl.14:24

skaprebell: hvorfor ikke gjre det p andre mter da?:) Jeg mener...et svrt bryllup er ikke akkurat noe man bare gjr for seg selv. :b

Det er supert bevise kjrligheten for hverandre, men kan det ikke gjres p andre mter enn forlovelse og bryllup?:)

Iselin

21.12.2008 kl.14:31

Jeg er forholdsvis enig med deg. Er ikke noe fan av 16-17 ringer som forlover seg, og er enda mindra fan av folk som forlover seg, men som ikke har bryllup i tankene. Hva er da poenget med forlovelsen?! Men likevel mener jeg at man ikke kan uttale seg s generelt som du gjr. Selv er jeg bare 20, og er forlovet. Vi har bryllup i sikte, er godt i gang med planleggingen, selv om det ikke blir fr om ett og et halvt r. Men min situasjon er veldig annerledes enn mange andre som forlover seg nr de er 20 r. Vi har vrt sammen i snart 5 r, bodd sammen i 2 og ett halvt r og har hund, ln og bil sammen. Ja, vi er unge, men jeg vil faktisk pst vi er eldre enn mange andre p vr alder. Dessuten vil ikke jeg ha samme rettigheter med tanke p at vi ikke har barn sammen. Ikke det at det er derfor vi gifter oss, men bare for poengtere det, siden du nevnte at samboere med felles barn arver hverandre. Personlig synes jeg bryllup er en fin mte vise hverandre at man elsker hverandre og vil leve sammen for resten av sitt liv. Hvis man pstr at man aldri vil vre med noen andre, hvorfor ikke gifte seg? Det er en formalitet, og trenger strengt tatt ikke koste en eneste krone og s godt som ingen energi. :)

Skaprebell

21.12.2008 kl.14:32

Nei, n tenkte jeg p et lite bryllup da. Nr jeg hrer "bryllup" tenker jeg automatisk lite og intimt. Store bryllup er vel bare for feire at man er gift skulle jeg tro. Det er vel bare den vanligste og enkleste mten bevise det p. Og det enkleste er ofte det beste.(?) Eller man har kanskje drlig fantasi og finner ikke p noen annen mte gjre det p? Ikke vet jeg, har aldri giftet meg :p

Nina

21.12.2008 kl.14:39

Det er liksom en selvflge at besteforeldre er gift og det er rart tenke p at det ikke er snn for neste generasjon. Det er litt trist egentlig..

Sigrid

21.12.2008 kl.14:45

Jeg tror jeg har lyst til gifte meg, men mest fordi det er tradisjon.. Men da skal jeg vre sikker p at den er en person jeg tror jeg kan holde resten av livet med. Er en person som "planlegger" den perfekte fremtiden, men jeg gjr egentlig bare som det passer meg akkuratt der og da, s det er kanskje litt tidlig si noe enda :p

Nisse in spe

21.12.2008 kl.14:47

Mente noe av det samme som deg...Men det var innmari koselig da kjresten fridde og kom med ring etter mange r likevel.Og det viste seg at det flelsesmessig ble litt roligere og tryggere. Gifting...kanskje det ogs likevel...en gang.Mange tenker at det kanskje er bortkastet gifte seg, man vet aldri/ kan bli skilt/ " alle skiller seg fr eller siden...." Snn sett er det ikke vits i mke sn( den smelter fr eller siden) , spise( det skal bare passere og ut), ta utdannelse( ikke sikkert jeg fr jobb som det)...Det frer uansett til en fin opplevelse, erfaring et slags bnd. Fint med den nye loven, men det er ikke mye romantikk over den, he-he.Burde kanskje vrt nye regler ang. adopsjon og ekteskap ogs. Man kan fint ta vare p et barn og ha et stabilt livsvarig forhold uten vre gift...

meg

21.12.2008 kl.15:03

Mine foreldre er skilt, og jeg har derfor to etternavn (noe jeg aldri har blitt komfortabel med). N som jeg har funnet min store kjrlighet og endelig skal gifte oss etter 7 r som kjrester og ett barn, gjr vi det ikke bare for sette en ramme rundt familien vr, men ogs for f samme etternavn, bli familien Hansen liksom. Jeg nsker ikke at mitt barn skal vokse opp med tre etternavn, da vi begge gjerne vil hete det samme som barnet vrt. Jeg tilhrte ogs en av de som ikke ville gifte meg i 20 rene, og jeg synes det er veldig riktig! Man forandrer seg enormt mellom 20 og 25, ogs videre fremover. Hjernen er jo som kjent ikke fullstendig utviklet heller fr man er 24 ;) vent n i allefall til det :D. Selv om vi nok ikke gifter oss like mye i fremtiden, s synes jeg det er en fin tradisjon. Og jeg tror ikke det gifte seg er noe negativt, men heller at vi velger partnere feil. Jeg tror forsatt p kjernefamilien ;D

Berit

21.12.2008 kl.15:04

Jeg syns ekteskap er fint, men man m ve sikker fr man bestemmer seg bindes for evig.

Mia

21.12.2008 kl.15:25

Synes du har veldig mange gode poeng p bloggen din, du er flink til formulere deg og det er veldig fint se at du understreker at du ikke vil trkke noen p trne. Selv er jeg 19, fyller 20 i starten p neste r, og er forlovet. Vi forlovet oss 04.12.08, og det var planlagt. For min del var forlovelse det neste skrittet i forholdet. Vi bor sammen, tenker p bde bryllup og barn, s for oss fltes det naturlig forlove oss. Det var en kjempe fin og sterk opplevelse. Han skal mest sannsynligvis i militret snart, s bryllup blir det ikke neste r i alle fall, men vi har tenkt p det, og driver planlegger og slikt. Jeg har vrt den typiske jenta som har "planlagt" bryllupet mitt siden jeg var 10, og gleder meg masse. Men som du sier, statistikken er skremmende og man kan aldri vre sikker p at man skal vre sammen for alltid. Men man m ha tro p forholdet, og har man ikke det er det jo ingen vits i vre sammen.

Line

21.12.2008 kl.15:37

Mange fler sikkert at man kommer nrmere hverandre, og fr et sterkere bnd vist de forlover seg, og gifter seg. Man fler seg litt tryggere. Men snn trenger det jo absolutt ikke vre for alle.Men som du sier, mange gifter eller forlover seg i ung alder, uten helt vite hva det er de gir seg ut p.Selv har jeg lyst til gifte meg. For meg er det som et bevis p kjrligheten til den jeg eventuelt vill gifte meg med.

mewkid

21.12.2008 kl.15:38

Jeg har aldri hatt lyst til gifte meg.

Maren

21.12.2008 kl.15:40

Jeg er enig med innlegget ditt Drea; om forlovelse uten tanke p gifteml. Jeg tenker de ringene som blir delt ut av tenringer ofte er ment mer som lfteringer ("Promise rings"; slike vi ser p amerikanske serier og filmer), enn faktisk en forlovelsering, som i: "vi skal faktisk alltid alltid vre sammen". Personlig har jeg lyst til gifte meg, selv jeg er en av de som sitter med 4 foreldrefigurer og ssken i alle varianter. Selv har kjresten og jeg en "avtale" om at nr vi har vrt sammen i 7r, s kan vi tenke p om vi vil gifte oss.. Mest fordi det er da vi begge ferdige med utdanningen og forhpentligvis er klare for etablere bo o.l. (Vi har vrt sammen i litt over 3r n og har enda 3-4r igjen med hgskoleutdanning/pliktr i militret), og litt fordi jeg er spass overtroisk at jeg tror at 7r vil vre det magiske tallet for vite om en person er 100% riktig for en annen=P Og forhpentligvis vil jeg fle meg moden nok (da i en alder av 25) til kunne ta et slikt valg...

Lorraine

21.12.2008 kl.16:09

Jeg har en venninne som forlovet seg da hun gikk i niende klassen p ungdomskolen, da gikk jeg i ttende klasse og syntes dette var ddstft, og jeg s hvordan vennene lftet henne opp ettersom hun gikk med en ring p fingen og var sammen med en som hadde billappen. Forholdet deres holdt ikke ut s svrt mye lenger og n er hun mor til en nydelig, liten gutt p 16 mneder med en annen mann. Hun sier at hun ser ingen grunn til forlove seg nr hun ikke har planer om gifte seg i nrmeste fremtid, hun ser tilbake p da hun var forlovet p ungdomskolen og tenker p dumt det egentlig var.Selv har jeg INGEN planer om forlove eller gifte meg i den nrmeste tiden. Jeg er bare 17 r gammel og jeg er ikke i noe forhold p toppen av det hele :-P he he. Jeg er litt redd for binde meg til et menneske som jeg vet at jeg skal vre sammen med resten av livet, jeg er for ung til ta en slik avgjrelse n, men det er sikkert slik at nr du mter den rette vet du det bare ... Jeg skal heller ta det med ro og leve livet, s kanskje det dukker opp en nydelig prins en dag :o :-)

Prinsessen

21.12.2008 kl.16:11

vel. gifteml er jo en ekstra sikkehet. det er ikke bare flytte fra hverandre, slik som med samboere. om det er barn inni bildet m man vre separart i et r, og g til mekling om man er gift, fr man fr det opphevet. s jeg absolutt for gifteml om man har barn sammen, og mener serist vre sammen hele livet.

l.

21.12.2008 kl.16:12

Jeg har en venninne som forlovet seg da hun gikk i niende klassen p ungdomskolen, da gikk jeg i ttende klasse og syntes dette var ddstft, og jeg s hvordan vennene lftet henne opp ettersom hun gikk med en ring p fingen og var sammen med en som hadde billappen. Forholdet deres holdt ikke ut s svrt mye lenger og n er hun mor til en nydelig, liten gutt p 16 mneder med en annen mann. Hun sier at hun ser ingen grunn til forlove seg nr hun ikke har planer om gifte seg i nrmeste fremtid, hun ser tilbake p da hun var forlovet p ungdomskolen og tenker p dumt det egentlig var.Selv har jeg INGEN planer om forlove eller gifte meg i den nrmeste tiden. Jeg er bare 17 r gammel og jeg er ikke i noe forhold p toppen av det hele :-P he he. Jeg er litt redd for binde meg til et menneske som jeg vet at jeg skal vre sammen med resten av livet, jeg er for ung til ta en slik avgjrelse n, men det er sikkert slik at nr du mter den rette vet du det bare ... Jeg skal heller ta det med ro og leve livet, s kanskje det dukker opp en nydelig prins en dag :o ;-)

Elin

21.12.2008 kl.16:51

Jeg mener det kommer ann p personen. Jeg kjenner ei jente som er forloved (hun er 15 r) og hun vet jeg at hvis hun gifter seg s kommer det til vare livet ut.Hun er kristen og har enda ikke hatt sex uansett om hun har hvert sammen med den samme i flere r s jeg mener det er forskjell p folk, n kjenner jeg ogs ei jente (eks-venninne) som har hvert forlova tre ganger og hun er bare 18. Hun tror jeg ikke tenker over det, hun tror jeg er en av dem som tenker at det er kult vre forlova, hun tenker ikke noe p at det betyr at man kan gifte seg etterhvert! Selv nsker jeg gifte meg en dag.Skal jeg gifte meg vil jeg det skal vare livet ut;) Jeg er vel kristen nr det gjelder snt:)

elin rebecca

21.12.2008 kl.18:33

Jeg mener det er litt trist at s mange forlover seg, hres veldig teit ut. Men det at mange userise ungdommer gjr det, tar p en mte bort serisiteten ved det. Jeg er 19 r og har maange venninner som er forlovet. Kjempe hyggelig er det jo, men hva haster? Jeg vil gjerne forlove meg og gifte meg en dag, men da skal jeg vre sikker. forlove seg er ikke noe man gjr bare p gy, det er for vise at man er glad i hverandre. Og til Elin over her: det er sannelig bra hun ikke har hatt sex, hun er da til og med under den seksuelle lavalder! Og et sprsml; hvorfor skal man forlove seg nr man er 15? Jeg ser absolutt ingen mening med det

May Lene

21.12.2008 kl.18:47

Helt enig med deg, at unge forlover seg er bare latterlig. Jeg har heller ikke noe srlig tro p ekteskap, de fleste skiller seg uansett, inkludert foreldrene mine. Pappa har giftet seg p nytt, og mamma skal gjre det samme til neste r. Jeg ser rett og slett ikke vitsen i det, jeg. Hvis jeg noengang skal gifte meg skal det vre fordi jeg er absolutt sikker p at jeg vil vre med den personen resten av livet, og selv da blir det nok mest en symbolsk handling.

Anna. (:

21.12.2008 kl.19:59

Mamma og pappa giftet seg nr mamma var 20 og pappa 21. Og i r i Juni hadde de slv bryllup (Gift i 25 r.)De har ogs vrt sammen siden de var 13 og 14 r.Jeg er glad jeg har foreldre som holder og har holdt sammen i s mange r.Foreldrene mine er fine forbilder for meg nr det gjelder kjrlighet.Alts om jeg finner meg noen n betyr det ikke at vi ikke kommer til vare livet ut. For de har mamma og pappa bevist at det gr s fint ant s.

Gril

21.12.2008 kl.20:07

Enig i det du skriv . Sjl om engang vil gift m. det med at s mange unge forlove s.. det e bare teit. virkelig teit. gr sjl i 10. klasse, og det e allerede 3 i min klasse som e forlova.. trur itj n p at man kainfinnj den man vil del resten av live sett med i en s ung alder, for det e vl det forlovelse betyr, elr iallfall s e det en ting man gjr fr man gifte s? eh, det e kanskje nnn tilfella der man finn ein mann vil del resten av livet med i s ung alder, men da bruke man lenger tid enn tia p ungdomskolen t finn ut det.

Line

21.12.2008 kl.20:14

Jeg har aldri drmt om det store bryllupet med alt mulig til, jeg syns brudekjoler er fint og holder meg der. Jeg er kjempeusikker p om jeg faktisk vil gifte meg, for jeg ser ingen grunn til gjre det. Samme om jeg er gift med personen eller er kjreste og bor sammen, jeg er fortsatt med han... Men jeg vet jo aldri hvordan det blir om noen r, eneste jeg hper p er at jeg fortsatt er sammen med han jeg er sammen med n og det tror jeg (:Ellers p dette med gifteml og forlovelse, jeg er s LEI, faktisk, av disse som er kanskje like gammel som meg (18) eller yngre driver forlover seg etter to uker og drar gjerne alle under en kam. MEN samtidig vet jeg VELDIG godt at ikke alle er like, noen er kanskje mer modne og mer klare for det enn andre og noen har kanskje bryllup i tankene.

Line

21.12.2008 kl.20:15

(FORRESTEN! Du med to etternavn, eller noe. Foreldra mine er gift, siden leenge fr jeg ble fdt og jeg har begge etternavna. Jeg liker det jeg..)

Drea

21.12.2008 kl.20:37

Line: hehe, samme her! :) Jeg har ogs to navn, og mamma og pappa var gift. Men, mamma tok aldri pappas navn, og det liker jeg. Hvorfor skal alltid mannens navn bestemme? :b

Everydaylove

21.12.2008 kl.20:41

Hei igjen...Har tenkt litt p dette jeg og m tilfye litt til;o)Mange sier at de ikke tror p ekteskapet. Hvorfor er det slik? Om et par finner ut at de ikke er ment for hverandre livet ut likevel,vil de ikke finne ut av dette uavhengig av om de er gift eller ikke? Det er like vondt g fra hverandre om man er gift eller ikke. Jeg TROR det gr litt p det trre hengi seg til kjrligheten. TRRE tro p dybden i kjrligheten.Og skilsmisser...de kommer alltid,og har alltid eksistert. N er det mindre tabu skille seg, og folk orker ikke jobbe for forholdene sine. Det er synd...Jeg synes det gifte meg fikk kabalen til g opp enda jeg ikke var klar over at en kabal var lagt hehe...Men ejg prve rikke pst at ekteskap er noe alle m gjennom alts. Men at man kanskje ikke skal tylle seg inn i en tke om at NEI,jeg har aldri hatt lyst gifte meg s derfor skal jeg ikke heller..Da tror jeg at jeg er ferdig hehegod jul da Drea med det flotte mageslottet!

Gunn

21.12.2008 kl.21:31

jeg er s enig! men det er faktisk mange voksne som forlover seg ogs etter bare 2-6 mnd ,bare for statusen og bare for ringen sin del.syns det er greit nr de har vrt sammen i noen r og aldri noensinne vil gifte seg,da er det greit sette en ring p fingeren for vise omverdenen at "jeg er s godt som gift".

Sabrina

21.12.2008 kl.22:22

Det er faktisk ikke sant, senest for noen dager siden ble det sagt at skilsmissestatestikken har gtt nedover igjen. Kanskje folk gruer seg for 2012.

Malene

21.12.2008 kl.23:57

Veldig enig med deg der, Drea. Jeg kan ikke si sikkert om jeg skal gifte meg eller ikke, men skal jeg det s er det langt frem i tid og av en god grunn. Men bryllup og hvit kjole skal jeg ikke ha. Gifteringer derimot synest jeg er et fint symbol :)

Hanne

22.12.2008 kl.00:07

Vet ikke helt hva du mener med unge som forlover seg, men jeg synes man allefall br vre over 18 fr man gjr det. De fleste som "forlover seg" fr bryter den etter en ukes tid uansett. Ved forlovelse synes jeg at man virkelig br ha bryllup i tankene - det m jo ikke skje med en gang, men i nrmeste fremtid, eller nr konomien rr. Men jeg har ingenting imot unge som gifter seg, s lenge de er helt sikre. For jeg liker virkelig ikke skilsmisser. Jeg skal gifte meg - den dagen jeg er helt sikker p at jeg har funnet en mann jeg klarer tilbringe hver dag i resten av mitt liv sammen med.

Silje Rydland

22.12.2008 kl.00:12

Jeg er veldig enig med deg. Fr helt sjokk nr jeg hrer om folk som er forlovet som 17-18ringer. Hva tenker de p? De har jo hele livet foran seg. De er ikke modne nok til ta slike valg nr de er s unge. Man vet aldri hva morgendagen bringer. Har hrt om mange nyforelskede par som forlover seg som unge og bare noen uker senere gr hver for seg. Men det jeg ogs synes er at folk skiller seg for lett. Det er liksom blitt s vanlig at det ikke er noe stort lenger. Virker som voksne skiller seg bare de blir litt lei av hverandre. Hva trodde de? Selvflgelig blir man lei av hverandre til tider, men det er ingen grunn til skille seg for det.

Fioljenta

22.12.2008 kl.00:36

Da fr jeg komme med et litt annerledes bidrag til denne debatten...Jeg har alltid drmt om bryllup, mann og barn, og jeg har full tro p at det finnes ekteskap som kan vare livet ut. Min teori er at folk har blitt lei av jobbe med forhold, at de sker spenning og forventer at kjrligheten og forelskelsen skal vare for evig. Klart en vil vre forelsket i noen r, og klart det vil fles som en fantastisk tid der en tror en skal holde sammen for evig og alltid. Men s kommer hverdagen, skuffelser, stress, mas og jag, og der fr en ikke alltid plass til kjrligheten man engang hadde. S skilsmisse er eneste utvei.Mine foreldre har n vrt gift i 20 r, og de har sine oppturer og nedturer, men det er aldri snakk om skilsmisse fordi de vet at de er villige til jobbe med ekteskapet og kjrligheten. De er glad i hverandre, og dersom jeg engang blir s glad i en mann at jeg vil gi meg helt og fullt til ham er det bare ekteskap som gjelder. Jeg er nemlig kristen og har ikke tenkt ha sex fr jeg er gift basert p min religion. Derfor ser jeg heller ikke poenget med at folk gifter seg om de ikke er kristne. For meg er ekteskap en pakt jeg inngr og som jeg ikke vil g tilbake p ved skille meg.

Christina

22.12.2008 kl.00:59

Jeg synes at forlovelse skal komme etter at man har vrt sammen en stund kanskje prvd bo hos hverandre. For min del s ser jeg p forlovelse som en periode hvor man skal se om man greier jonbbe sammen som partnere for komme fram til en stor fest hvor man skal gi sitt hjerte til hverandre. Dermed synes jeg heller ikke at man skal vente alt alt for lenge fr man gifter seg etter forlovelse. 1 r, kanskje mindre. Sprs hva man trenger. Forlovelse er et symbol p at n er vi klare til jobbe tett p hverandre og takle situasjoner slik at vi kan takle dem nr vi frst gifter oss. Og jeg mener da at fr man gr inn i den perioden s m man ha vrt sammen en stund for ellers takler man ikke det allerede da. Derfor blir det for tidlig forlove seg i 17-18 rs alderen. Da har man jo bare vrt sammen i kanskje 1-2 r. Nr man er s ung s har man som regle ikke vrt sammen siden man har vrt 14 r. Man har heller ikke da ftt prvd ordentlig ut bo sammen, ha tid for seg selv. Man har ikke ftt tid til ha kjreste i en mer utvokst mental alder. Og det har man ikke som en 17-18 ring. Nr man blir 20 s begynner man plutselig f andre syn over livet. Man er liksom ikke plutselig barn lenger. Derfor mener jeg at man burde minst ha vrt sammen i 3 r fr man begynner utforske forlovelse. Forlovelse er ikke noe som skal hastes, ettersom at uansett s skal man jo bo sammen kanskje resten av dems liv. S det gjr ikke noe om det gr 5 r fr man tenker at; ja, n kan vi g ut p den store prvelsen om vi klare gjre noe stort sammen.Klarer man det s er man jo klar til gifte seg. Og bryllup elsker jeg. Jeg mener at det er en fest hvor man har mulighet til vise verden hverandres kjrlighet for hverandre og kunne dele hjerter. Det virker kanskje veldig offentlig men samtidig s er det s personlig. Det er da man skal feire kjrligheten sammen med de andre man elsker og har i hjertet. Og det er ikke fr da man slipper virkelig inn den utkrede. De frste mneden etter bryllupe virker antageligvis veldig bra, men s m man takle at det kan bli tffere. De 2-3 frste ra er oftest de tfeste. Det er da man m takle motgang og kunne jobbe sammen. Kommer man over den strste kneika uten gi opp, da kan man komme over alt. Nr man frst gifter seg, det er da man skal lre kjenne hverandres sider. Sider man ikke vet helt om fordi de ikke kommer fram fr man er gift og man vet at denne personen skal man leve resten av sitt liv med. Og s m man selvflgelig tenke over sidene personen har fra fr av. Vet man at den man gifter seg med har en fortid med vre utro s man man p en mte ta et oppgjr med personen og sprre om han/hun er klar for gifte seg. For er man en gang utro s er man alltid det. Og kanskje m man beregne at det kan sklis ut. Jeg mener ikke at man skal godta det, men at man skal ta det med en klype salt og be partneren vre oppriktig og be han/hun si i fra nr behovet er spass stort. Slik at de kan finne ut av det sammen. Det er en av de tingene man m jobbe med.Noe jeg ikke er helt fan av er f barn fr man gifter seg hvertfall ikke hvis det ikke er helt planlagt. Da blir det ofte at man gifter seg pga barnet og ikke pga av at man elsker hverandre. Det blir p en mte ikke riktig, og man har lettere skille seg. For man skal plutselig forholde seg til s mange parter. Og det er ikke lett ha barn oppi den tffeste perioden av et forhold.S for min egen del vil jeg vente med f barn til etter jeg er gift. Og jeg vil gifte meg p de riktige grunnlagene, slik at det vil bli lettere komme seg over fjell sammen uten at man sklir til hver sin side.Jeg trur at det kan vre mulig at man lever sammen lenge om har trua og vil jobbe mot noe bedre. Og s mener jeg at man skal trre og ta steget videre. Ikke bare trre st p et sted hvor man har det godt. For en dag vil det ikke vre s godt lenger.

Ellisif

22.12.2008 kl.02:35

Jeg tror det er aaalt for mange som forlover seg for kunne g rundt med ring p fingeren. Jobber p en gullsmedforretning selv, og vet akkurat hvem det er som kommer for kjpe ringer. Fjortiss-forlovelser er bare dumt, jeg kjenner selv noen som har opptil 4 forlovelsesringer fra brutte forlovelser! Hva er vitsen med forlovelse da? Fikk en gang hre et argument om at forlovelsen var til for at man skulle bevise sin kjrlighet for hverandre. Kan man ikke gjre det uten vre forlova? Synes hele forlovelsesbegrepet har mista sin mening... Forlovelsen den tida du trenger p forberede et bryllup. Hvis jeg forlover meg noen gang, s skal jeg helst gifte meg innen 2 r fra den datoen. Jeg er absolutt for ekteskap, for de det mtte passe. Jeg vil selv ha en borgerlig vielse utendrs, med en heidundranes fest etterp ;P Og for kommentere fioljenta til slutt; poenget med ekteskap har ingenting med kristendommen gjre! Det er en institusjon som ble innfrt av samfunnet lenge fr kr.dommens tid, av ordensmessige hensyn, og er like mye en pakt mellom to mennesker selv om de ikke er kristne.

Jeanett

22.12.2008 kl.10:01

Orker ikke skrive langt svar, men har nevnt svaret i bloggen min ;) - Jeg er enig i det du sier, ferdig med det :PElsker disse innleggene dine.

The Teller

22.12.2008 kl.11:21

Jeg trives veldig som forlovet faktisk. Jeg trodde aldri jeg skulle gifte meg, for jeg ser egentlig ikke grunnen. N har det forandret seg litt, og bryllup blir det med en gang det passer med en ferie for begge. vi skal gifte oss i utlandet, bare vi to. Noe stort bryllup hadde ftt meg til frike. Det er jo kjekt komme over i en annen skatteklasse da, hehe.Blir ogs romantisk si; her er mannen min, jeg er kona hans.

Malin

22.12.2008 kl.14:33

Jeg har vrt sammen med samme person i snart 4 r, og vi har vrt forlova i 2! S hos oss har det funka fint :)

Tonje

22.12.2008 kl.21:35

Det er for tidlig skulle forlove seg og gifte seg i en alder av seksten, sytten. I den alderen vet en ikke hva ekteskap gr ut p en gang. Ja, det hres spennende ut, men det er tross alt ment for at det skal vare livet ut. Jeg har selv lyst til gifte meg, men ikke med det frste ^^

Tinayvonne

23.12.2008 kl.00:30

Jeg og kjrsten min vurderer og forlove oss snart. Og jeg er bare 16 r. Han er 20 r da. S lenge man kjenner at det er riktig s ser jeg ikke at det er noe problem og forlove seg tidlig, men bryllup er en litt annen sak. Og forlove seg er en stor sak det ass, men vis du vet at det er personen du vil ha s ser jeg ikke problemet. Da har dere et tegn p at du er hans og han er bare din :)

Anneerkul

23.12.2008 kl.15:22

Unge mennesker har jo hele livet foran seg, s hvorfor stresse med akkurat dette? Jeg har faktisk drmt om bryllupet mitt siden jeg var fire..

Marthe

23.12.2008 kl.21:32

En forlovelse er for meg noe stort, og ikke noe du bare gjr helt uten videre. Det er jo det som skjer videre som er det viktige, om det er et par mneder frem i tid, eller flere r. I disse dager er det dessverre mange som tar for lett p denne fine tradisjonen. Til slutt tar man ikke forlovelser serist lenger.Selv forlovet jeg meg for litt over fem mneder siden, og jeg blir 19 i r. Tidlig, ja - kanskje. Men det var det riktige. Akkurat som du Drea flte det var riktig f barn n. Vi har vrt ute en vinternatt fr, bor sammen, s vi vet hva vi har i vente fremover. Jeg hadde aldri sagt ja dersom det ikke var for at jeg trodde at dette var noe virkelig.

Helle cecilie

23.12.2008 kl.23:57

Hei, selv er jeg 18 r, samboer og forlovet, vi har vrt sammen i snart 3 r og forlovet i 2. For oss virket dette en naturlig ting for oss gjre, vi hadde selvflgelig ikke gjort dette om vi ikke hadde flt det. Vi skal gifte oss desember 2012. Og ser frem til denne dagen! Dette med samboer loven, at med felles barn, arver man automatisk den andres verdier ved evnt dd, har ikke gtt helt igjenom har jeg forsttt. Selv har jeg juss, s det blir spennendes se hva som skjer, men tror ikke denne loven vill g igjennom. Man skal ikke arve av samboer uansett om man ikke er gift mener jeg!

l0vebug

26.12.2008 kl.02:42

Har vennepar som forlovet seg da di va 18 vert forlovet i 1 r og sammen i 2r n..for ungt syntes jeg, men det var deres valg og di har hus ilag og har det supert:)herlig se du svarer folk! virker som en ekte jente du! ikke uten grunn du er verst p lista:)liker deg!

sjokolade

27.12.2008 kl.21:40

Det jeg synes er patetisk er at folk fr barn uten ha noen planer om gifte seg senere. Bare f unger med hverandre,s g hver sin vei etter et par r.

TUvaLUva

28.12.2008 kl.21:06

Jeg har nettopp blitt 15 r. og jeg har lyst til gifte meg nr jeg blir 18 r. trenger ikke ha stort bryllup, rosa blomster, hest og vogn!Bare skrive under p papirene med noen vitner

Kristine

30.12.2008 kl.16:12

skilsmissestatestikken er horribel, ja. Samboerstatestikken er enda hyere... Ekteskap handler of comittement. Tror du at mennesker skiller seg bare fordi de ble gift? Mennesker gr fra hverandre enten de er gift eller samboere fordi de gr inn i et forhold uten rett innstilling i de fleste tilfeller. Jeg skal elske min mann i gode og onde dager. Kjrlighet er et valg, ikke basert p flelser, for de flelsene vil forsvinne p veien enten man er gift eller samboere, akkurat som sommeren forsvinner, - og fram kommer vinter. Elsker man likevel, da vil vren komme og disse flelsene vil blomstre igjen. Det er noe vist og vakkert i et ekteskap. Jeg tror p kjrligheten. Kjrligheten faller aldri bort... s da er det bare til gifte seg!

Skriv en ny kommentar

Drea

Drea

28, Frya

Norske blogger

Kategorier

Arkiv